fredag 14. mars 2008

Mannen som elsket Yngve

Hei hei. Vi har sett filmen "Mannen som elsket Yngve", jeg skal nå drøfte litt rundt denne filmen, si hva jeg syns om den og ta opp et/flere temaer som ble tatt opp i filmen.

Jeg begynner med min egen mening: Alt i alt syns jeg filmen var god, det eneste minuset var slutten. Jeg vil si at slutten var ganske dårlig, typisk norsk vil jeg si. Det er liksom sånn norske filmer er, de er gjerne veldig gode i starten, i midten men så snubler de og faller på slutten. Jeg ville ha gitt denne filmen en 4'er. Men ikke missforstå meg, jeg vil si at dette er en av de beste norske filmene jeg har sett, hadde det ikke vært for temaet hadde jeg likt den bedre.

Et svært sentralt tema er homofili, et annet er dop og ungdomslivet på 80-90 tallet, men et annet tema som kanskje ikke er like tydelig er politikk. Det er stadig vekk tilbake blikk og nyhetssendinger om hendelser som Berlinmurens fall, sovjetunionen. Disse temaene blir også ofte nevnt av en av hovedpersonene (Helge). Men det viktigste temaet i denne filmen er helt klart homofili.

Det framstiller homofili på en personlig og naturlig måte, spesielt fra Yngve og Jarle sin side, men mot personen som skal liksom framheve samfunnets mening om homofili er Helge. Han er svært klar på hva han syns om svært mange ting. Disse meningene blir ofte vist gjennom musikk. Helge kommenterer blant annet hva han syns om bandet Japan, han beskriver sin mening med svært fargerike ord som virkelig framhever hans mening. Det er to personer i filmen som da også har i oppgave og stå opp i mot Helge og hans meninger og det er Jarle, Katrine og delvis Yngve. Disse personene gjør de små debattene om meninger og kultur i filmen viktige, derfor er ikke dette bare en vanelig såpe film, men er film som tar opp aktuelle temaer som også er viktig i dag, 10-15 år senere.

Forholdet mellom Yngve og Jarle er veldig viktig, kanskje ikke for filmens gang men som ett vendepunkt og debatt starter i filmen. Forholde mellom dem er også kanskje det som ødelegger denne filmen litt, for når ting begynner og gå dårlig for Jarle (han mister kjæresten sin, bandet sitt og får et dårlig forhold til vennene sine), så blir liksom forholde hans til Yngve litt uvirkelig. Dette forholdet innleder til slutten, som jeg tidligere har sakt at jeg mislikte.

Et annet viktig tema er politikk. Spesielt hendelsen i Berlin, da Berlin muren falt. Dette blir ofte nevnt og stiller filmen i et politisk lys. Dette gjør filmen aktuell for folk som kanskje ikke er så glad i ungdomsfilmer (som denne filmen er). Det gjør at denne filmen i stor grad er god for alle, kanskje ikke de yngste men for folk fra 13-14 og oppover.

Ungdomsmiljøet er også et viktig tema her. Ungdommene i denne filmen røyker hele tiden, fester hver helg, og enkelte ganger røyker hasj. Det stiller 80-90 tallets uvitenhet i sentrum. Et budskap som kanskje er ønsket er at ungdom på 80-90 tallet var uvitende til konsekvensene til hva de gjorde. Jeg vil si at dette er et veldig vanelig budskap, kanskje ikke så veldig mye brukt når det er sett fra 20 år tilbake. Hasjen er selvfølgelig svært viktig og det blir til og med nevnt at hovedpersonen ikke vil bli narkoman.

Alt i alt var dette en spennende og underholdene film. Kanskje bortsett fra slutten.

Ingen kommentarer: