fredag 8. februar 2008

Uke 7... Enda en lekse til bloggen...:P

Til denne uka kunne vi velge mellom tre ulike oppgave som skulle skrives i Bloggen vår. Jeg valgte oppgaven "Hvordan kan vi skape en bedre skole?".

Jeg tror ikke det fins en enkel og rask løsning på dette. Men enkelte av fagene hadde vært lett og endre fort. Det første faget er Matematikk, her lærer vi en hel masse som vi etter all sannsynelighet ikke vil få bruk for senere i livet. Det er spesielt temaene algebra og likninger som er overflødige. Og typisk nokk er det temaet algebra vi har mest om, det har til og med to kapitler i matte boka vår i forhold til alle de andre som har et.

Men når vi spør læreren vår, "Hva trenger vi dette til ute i arbeidslivet". Da pleier det og bli ganske stille før han/hun svare dere trenger det til videre studier eller hvis dere blir arkitekter eller ingeniør. Jeg vet ikke hvor mange av de norske studentene som velger disse to yrkene men jeg har god tro på at det er godt under 3%.

Et annet fag som tar opp utrolig mye oppmerksomhet og konsentrasjon er nynorsk. Dette syns jeg skal være et valg fag. Jeg ser ingen grunn til at alle elever som går på ungdomskolen og videregående må lære seg dette. Hvis enkelte har lyst til og lære det burde det være deres valg. Det burde ikke bli tvunget på alle elevene.

Et annet viktig tema er selv følgelig lærerne. Dette er temaet er diskutert flere ganger og det finnes ikke noe klart svar. Man kan ikke bare sette alle lærerne i bås bare fordi enkelte er dårlige, men derimot syns jeg at enkelte av undervisningsoppleggene ikke er så veldig gode.

For jeg tror at det er nettopp det som er "cluet" i norsk skole. Vi må tilbringe mindre tid i klasserommene og mer tid på variert læring. Samtidig syns jeg vi har forlite gym, elever fulle av energi, som ikke greier og sitte stille og holde kjeft er ikke spesielt mottakelig for læring. Jeg tror at dette problemet kan løses ved mer gym.

Men ellers vil jeg si at Norges skole tilbud er bra. Heldigvis er det lett her i Asker/Bærum og komme inn på første valget sitt (så sant du ikke sover på ungdomskolen).

Noe annet som skolene skal få skryt for er at de har begynt å bruke data i undervisningen. Her på Sandvika VGS har samtlige elever en privat datamaskin som de har med seg vær dag. Dette er bra mener jeg. Men noe dataen ikke gjør er og avskaffe bøkene. Det er lettere og øve til prøver ol med en bok en på en skjerm, DETTE ER VIKTIG AT DERE SOM SITTER I ADMINISTRASJONEN HUSKER!!!!!

Ingen kommentarer: